BOGSALG

Med Danske Flyvere På Vingerne I 100 år

KAMPAGNEPRIS 75,- (vejledende udsalgspris 249,-)

 

Antologi og festskrift over dansk flyvning gennem 100 år udgivet i anledning af foreningen Danske Flyveres jubilæum den 18. august 2017. Knap 50 piloter har bidraget med forskellige punktnedslag i dansk flyvnings historie – såvel civilt som militært. Redaktion ved Bent Aalbæk-Nielsen (287 sider, illustreret).

Både civile og militære folk har bidraget med deres forskellige erfaringer med flyvning. Denne bog handler om dansk flyvning gennem 100 år og fortæller historien bag de forskellige fly. Både store, små, gamle og nye fly er inkluderet i denne bog, og er perfekt til dig som vil vide mere om Danmarks historie inden for dansk luftfart.

 

KØB VIA REGNSKAB@DANSKEFLYVERE.DK

 

Anmeldelse (se flere under billedet):

Frank Hansen

Dansk flyve historie har altid været spændende, så denne bog er fantastisk! Frank

 

“MED DANSKE FLYVERE PÅ VINGERNE I 100 ÅR”

Bogforsidens illustrator: Bent Aalbæk-Nielsen.

Bogen har fået særdeles fine anmeldelser. Vi bringer efterfølgende disse fra FLYV, FLYVEHISTORISK TIDSSKRIFT og NYT OM FLY FRA IND- OG UDLAND.

Anmeldelser:

FLYV: Redaktør Rune Balle

Selvom det – siden Wright brødrenes banebrydende første flyvning den 17. december 1903 – har været muligt at flyve i fartøjer der er tungere end luft, og selvom civil flyvning er blevet hvermandseje og militærflyvning har gennemgået en ubegribelig udvikling, så er der en helt speciel ”aura” omkring flyvning. For flyvning er noget helt specielt, hvilket blandt andet skyldes, den helt ubegribelige teknologiske udvikling, fra træ- og lærredsfly med upålidelige motorer, til computerstyrede vidundermaskiner, fremstillet af kulfiber og epoxy.
Mennesker som Otto Lilienthal og brødrene Wright har inspireret tusinder andre, der har sat livet på spil for at være de første, der oplevede suset af frihed i luften. I Danmark er vi stolte af Ellehammer, der foretog sine første flyvninger i 1906, og som derfor var med til at vække mange danskeres drøm om at flyve. Uden Ellehammer var flyvning nok ikke blevet så stort som det trods alt blev, og uden Ellehammer havde der nok ikke været så stor interesse, at der ligefrem blev skabt en forening af ”flyvere” – DANSKE FLYVERE, der blev etableret i 1917…. kun godt ti år efter Ellehammers første flyvning.
Foreningen ”DANSKE FLYVERE” har nu eksisteret i 100 år, og i forbindelse med fejringen af jubilæet arrangerede en gruppe af foreningens medlemmer et helt unikt ”flyv-ind” på Kløvermarken, der spillede en vigtig rolle i flyvningens allertidligste barndom. I forbindelse med dette arrangement blev foreningens 100 års skrift udgivet, hvilket er en flot gennemarbejdet samling af artikler, der fortæller om 100 års flyvning i Danmark. Bogen blev præsenteret ved arrangementet på Kløvermarken, til foreningens årsfest og ved Roskilde Air Show, hvilket førte til, at der på bare tre dage blev solgt over 400 eksemplarer af bogen.
Bogen ” MED DANSKE FLYVERE PÅ VINGERNE I 100 ÅR” giver læserne en lang række historier om flyvning i Danmark, fra Ellehammers første flyvning til og med indblik i hvad militær flyvning kan forvente, når de højteknologiske F-35’er lander i Danmark i 2022.
Bogen hører til blandt klassikerne på bogreolen, og den er en oplagt julegaveidé.

FLYVEHISTORISK TIDSSKRIFT: Redaktør Carsten Jørgensen

Rygter om bogen har verseret længe, men nu er den her, og det er spændende læsning. Den 18. august 1917 stiftede den nyudnævnte oberstløjtnant J. P. Koch Foreningen Danske Flyvere, og han var dens første formand. For 100 år siden kunne ingen af de tilstedeværende i deres vildeste fantasi forestille sig hvordan flyvningens verden ser ud i dag. Det kan vi læse om i denne flotte bog gennem personlige beretninger fra de næsten 50 bidragydere. Vi kommer hele vejen rundt, både beretninger om pionererne, en fin indledningsartikel af Christian Hvidt (VIT), som han kalder et unikt broderskab samt flere artikler om danske piloter, der deltog i anden verdenskrig på allieret side herunder bl. a. Den Danske Brigade i Sverige og den Finske Vinterkrig.

Derefter følger en lang række, ofte meget personlige, fortællinger om mange slags flyverliv som alle er meget spændende at læse. Bogen har naturligvis af militære piloter, da det var dem foreningen begyndte med, og mange af fortællerne har både en fortid som militære piloter med en senere civil karriere. Ud over den militære og den professionelle civilflyvning, er der beretninger fra erhvervspiloter inklusive helikopterpiloter og også privatflyvningen kommer man godt rundt om, lige fra A-piloter, helikoptere, hjemmebyggerfly fra Turbulent til moderne glasfiberfly samt gyrokopter og luftsport. Man kan også læse beretninger om danskere der grundlagde flyvepladser. Ja, ildsjæle er der overalt i denne facinerende verden. Der kapitler om pilotudvælgelse og civil pilotuddannelse. Der berettes om lægehelikoptere og Falck samt offshore flyvning, hjemmeværnets flyvende enheder, alt sammen noget der har stor betydning for os alle i samfundet. Grønland får også flere kapitler i bogen, både civilflyvning og helikopterflyvning. Udstationering med både hjælpeaktioner og krigsdeltagelse i Mellemøsten og krisepsykologi for piloter i krigstjeneste.
Endelig er der flere meget markante afsnit som behandler kvindelige piloter, bl. a. den første kvindelige F-16 pilot, kvinder der deltager i Røde Kors flyvninger i Afrika, Afghanistan og Pakistan m. v. Der er også et afsnit om Havarikommissionens arbejde.
Bogen slutter med et stort spændende kapitel om Typevalgsprocessen – om købet af vort fremtidige jagerfly F-35, som giver et indblik bag kulisserne i forbindelse med det svære valg. Det er jo fremtiden – ud over de 100 år. Bogen giver til sidst et blik ud i fremtiden med præsentationen af vores astronaut Andreas Mogensen. Det er flyvning i sin yderste konsekvens, oven i købet med dansk deltagelse. Det havde J. P. Koch og hans drenge i hvert fald ikke have kunnet forestille sig i 1917.
Vi kan passende slutte med det gamle citat: ”Because I am a pilot, I envy no man”
Bogen er en fornøjelse at læse og den kan stærkt anbefales.

NYT OM FLY FRA IND- OG UDLAND: Redaktør N. M. Schaiffel-Nielsen

Foreningen Danske Flyvere stiftet i 1917 fyldte den. 18 august 100 År. I den anledning udgav foreningen bogen MED DANSKE FLYVERE PÅ VINGERNE I 100 ÅR. Danske Flyvere vil sige piloter der har fløjet i alle mulige slags fly og for alle de organisationer, som har en ellen anden flytype. Når man gennemgår bogens 52 afsnit eller artikler om man vil, er det mere end tydeligt at de fleste forfattere har trådt deres barnesko i det danske Flyvevåben. For mange forfattere var pilotuddannelsen og en kortere eller længere tjenestetid grundlaget for en videre karriere i enten SAS eller et andet civilt luftfartsselskab.
Uddannelsen For mange af forfatterne begyndte deres flyvende karriere på Flyvevåbnets Flyveskole på Avnø. Det har Peder Hove med flyvernavnet PER skrevet en historie om. Han begyndte historien således: Det var en ganske almindelig grå januar eftermiddag uden sne i 1958. Militærbussen standsede foran en bom, og vores løjtnant steg ud for at få papirerne checket ved vindueslågen i en lille rødmalet vagtbarak, der ligesom krøb i ly under en klynge træer ved vejen.
Royal Air Force Niels Grønning, søn af Ole Grønning, har i et kapitel fortalt om sin far Ole Grønnings tjeneste i RAF, fra han gik i land i Liverpool i 1942 og til han i juni 1944 var færdig med uddannelsen og blev overflyttet til Squadron 150 på basen i Syditalien. Oles ilddåb var angrebet på Aquila raffinaderiet i Trieste den 26 juni 1944. Ole blev dekoreret med Christian den X´s Erindringsmedalje, Star, Atlantic Star, Africa Star, Italy Star, Defence Medal og War Medal 1939-1945. Efter kort tid i den danske Marines Flyvetjeneste blev han i 1947 ansat i SAS. Frem til pensioneringen i 1976 fløj han DC-3, DC-4, DC-6, DC 7, Convair 990 Coronado og hans elskede DC-8.
Intro Africa Kvinderne er ikke alt for repræsenteret i flyvningens verden. En af undtagelserne er Birgitte Johansen, der blev uddannet som kommerciel pilot på Luftfartsskolen i Roskilde i perioden 2002-2004. I 2005 fik hun kommercielt sydafrikansk certifikat. Det betød, at hun fløj Beechcraft 1900 i Nord-, Syd-, Central- og Vestafrika samt Mellemøsten fra 2005 til 2009. Fra 2008 som kaptajn. Herefter fløj hun ATR 42/72 i Vestafrika fra 2009 til 2014. Siden oktober 2014 har hun været ansat som kaptajn hos Jet Time på ATR 72-600 med base i København.
Masser af billeder Anmelderen har opgivet at tælle, hvor mange billeder og kort, der er i den 287 sider tykke bog. Man kunne ønske sig, havde været lidt mere konsekvent i at anføre, hvem der havde taget de hundredvis af billeder, som er med i bogen. Ligeledes burde man have været lidt mere karrig med billeder i ”frimærkestørrelse”, og have givet de resterende lidt mere plads. Noget som bogen skal roses for er de beskrivelser, der er af de enkelte forfattere. Man føler sig lidt mere i ”familie” med den, der har skrevet historien. Når dette er sagt, er det blevet en læseværdig bog, som giver er godt billede af 100 års flyvehistorie. Ikke mindst fordi bogen, der udkom i 1992 er lagt ind som en DVD bagerst i den nye bog.